Kľúčom k úspechu je demonštrácia vášho porozumenia pracovnej pozície a business prostredia. Dôležitým elementom úspechu je mentálna práca pred pohovorom – majte pripravené vaše predstavenie sa a vaše predajné argumenty.
V úvode pohovoru vám pohovorujúci predstaví seba a spoločnosť a priblíži pracovnú pozíciu.
Spravidla vám následne odovzdá slovo a vyzve vás, aby ste sa predstavili vy. V tomto momente máte príležitosť urobiť dojem a predať sa. Formálne informácie o vás pohovorujúci už videl vo vašom životopise a nie je potrebné ich opakovať.
Vaše predstavenie začnite krátkym sumárom a plynule premostite k jednotlivým pozíciam. Vaše doterajšie pracovné skúsenosti a kariérnu cestu priblížte ako príbeh.
V rámci prípravy si vytvorte scenár a jednotlivé pracovné pozície vysvetlite štruktúrovane. Vždy naväzujte na kontext pracovnej pozície, o ktorú sa uchádzate. Informácie z vašej histórie uvádzajte na pohovore spamäti. V prípade potreby si samozrejme môžete pomôcť aj životopisom.
V súčasnosti je najčastejšie používaným typom pohovoru kompetenčný pohovor, počas ktorého pohovorujúci overuje požadované zručnosti a schopnosti. Otázky sú najčastejšie smerované k opísaniu určitej situácie, vášho spôsobu jej riešenia a celkového výsledku. K overeniu sa používajú behaviorálne otázky smerujúce k vyzisteniu vášho správania sa v minulosti a demonštrácii kompetencií potrebných pre úspešné vykonávanie práce na konkrétnej pozícií. Behaviorálny prístup vychádza z predpokladu, že minulé správanie je prediktorom budúceho správania. Kľúčové kompetencie pre danú prácu vyčítate z popisu práce, napr. komunikačné schopnosti, kritické myslenie, samostatnosť, kreativita, odolnosť voči stresu, nastavenie priorít a podobne.
Pohovorujúci sa počas pohovoru snaží odhadnúť aj spôsob vášho myslenia, vašu motiváciu k výkonu, postoje a prístup k práci.
Na pohovore bude pozornosť zameraná aj na pochopenie vašej motivácie k zmene práce a výberu konkrétnej pracovnej pozície.
Nemenej dôležitými aspektmi sú aj miera sympatie, osobnostná vhodnosť do už existujúceho tímu a vaše porozumenie business prostredia na danej pozícii.
Krokom číslo jedna v rámci prípravy sú detailne naštudované informácie o firme a popis práce. Zamerajte sa na potrebné zručnosti a kompetencie, uvažujte o náplni práce, komunikačných a pracovných procesoch. Predstavujte si, ako vyzerá bežný pracovný deň na danej pozícii. Pre všetky kľúčové body v popise práce si pripravte referenciu k vašim doterajšim pracovným skúsenostiam. Na ktorej doterajšej pozícii ste mali možnosť preukázať žiadanú kompetenciu? Popíšte konkrétnu situáciu a jej dôsledky, spôsob vášho riešenia a kvantitatívny alebo kvalitatívny rozdiel v porovnaní s predošlým stavom. Popíšte aj, s kým ste na riešení spolupracovali, aké ste mali prekážky a aký bol v konečnom dôsledku efekt vášho riešenia.
Na pohovore zameranom na overenie vašich kompetencií a skúseností podporte relevantnosť príkladmi a situáciami, ktoré ste vyriešili. Vhodná metóda pre prípravu je technika STAR, ktorá vám napomôže štruktúrovať vašu odpoveď:
Na pohovore sa vás personalista môže opýtať napríklad na vaše najväčšie pracovné úspechy. Vždy odpovedajte konkrétne: pracovná pozícia a náplň práce, kde ste dosiahli úspech (napr. zlepšenie pracovného procesu, predaj veľkého projektu).
Pri otázkach zameraných na overenie kompetencií sa snažte na otázku odpovedať analyticky:
V princípe, otázky na pohovore môžete predpokladať na základe popisu práce. Pohovorujúceho zaujíma miera vašej sebareflexie, neštandardné situácie, spôsob riešenia problémov. Nižšie uvádzam príklady jednotlivých kompetencií a možné otázky na pohovore.
Pred pohovorom si pripravte zoznam otázok, ktoré sa opýtate na pohovore. Zamerajte sa na rôzne oblasti, napr.:
Majte pripravené odpovede na nasledujúce otázky: